Toegevoegd

Over de auteur

Wim de Goeij

Ik geloof al wat de Heer gesproken heeft in Zijn Woord de Bijbel. Als wedergeboren kind van God is het mijn doel dat Woord te onderzoeken en goed te verstaan. Ik hou niet van religie en ben niet verbonden aan enige denominatie.

Gerelateerde berichten

5 Reacties

  1. Pingback: Jezus Christus is schepsel volgens Jehova Getuigen

  2. 2

    Jakob

    Het wordt je door sommigen van het gelovige volk niet bepaald in dank afgenomen dat je thema’s als deze aansnijdt. Want hoe durf je te tornen aan een van de basisdogma’s van de kerk?
    Zoals je laat zien is er geen Bijbelse basis voor, (alsof er een andere basis zou zijn) en daar gaat het maar om!

    Reply
  3. Pingback: Even flink de waarheid zeggen - Stichting Vlichthus

  4. 3

    hoc est

    Wim schreef:

    “De helaas zo vaak gepromote “leer van de drie-eenheid” is een leer vanuit mensen.

    Dit is eenvoudig vast te stellen, omdat de leer door mensen geformuleerd, opgeschreven en steeds weer doorgegeven is.”

    Nogmaals op basis van de bijbel kom je hier niet uit, het is jouw mening, het is niet bindend in de Gemeente die Jezus in Mat 16, 18 gesticht heeft. De doctrine van de drie-eenheid (begin vierde eeuw) was er al voordat het nieuwe testament (eind vierde/begin vijfde eeuw) het levenslicht zag. De Gemeente die Jezus met bevoegde leiders voorzien heeft (Mat. 16,18) en die op hun beurt weer bevoegde leiders aanwezen, besliste tijdens een oecumenische kerkvergadering in A.D. 325 iets anders dan jij hierboven geponeerd hebt. Op deze kerkvergadering werd vastgelegd wat als sinds het begin van de Gemeente geloofd is aangaande Jezus op dit punt. Jezus heeft zijn Gemeente beloofd in waarheid te bewaren. Je weet waarschijnlijk niet dat er in de Gemeente naast een schriftelijke ook een MONDELINGE Traditie bestaat, waarvan Paulus zegt om aan deze Traditie stevig vast te houden. Stevig vasthouden aan deze Traditie heeft de Gemeente die teruggaat op Jezus altijd gedaan tot op de dag van vandaag. Johannes schrijft ergens dat Jezus veel meer gedaan en gezegd heeft dan wat ons schriftelijk is overgeleverd. De Gemeente die op Jezus terug gaat heeft ook altijd de mondelinge Traditie stevig omarmd. Luther heeft zich echter niet stevig vastgehouden aan de MONDELINGE traditie en deze naar de prullenbak verwezen. Met rampzalige gevolgen van dien, de Protestantse Kerk bestaat niet, het is een grote verzameling duizenden kerkgenootschappen en er komen er nog dagelijks bij, de Jezus-ik-en- mijn bijbel christenen kunnen daar ook toej gerekend worden.

    “In de Bijbel is deze leer op geen enkele manier te vinden.”

    Als je hiermee de leer van Sola Scriptura bedoelt, dan klopt dat, deze leer is NIET te vinden, noch in de schriftelijke noch in de mondelinge Traditie vanaf de stichting van de Gemeente. Het is uitgevonden door Luther, het is een uitvinding van mensen, tot voor de Reformatie had nog nooit iemand van deze leer gehoord. Niet de bijbel is de zuil der waarheid maar de Gemeente die teruggaat op Jezus. Luther is afgeweken.

    Groet

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2018 Stichting Vlichthus Wim de Goeij