Jehova getuigen aan de deur
Div. onderwerpen
1

Geschiedenis van Jehova Getuigen

Geschiedenis van Jehova Getuigen. William Jacob Schnell (18-01-1905 – 12-06-1973) begon goed. Al op jonge leeftijd kwam de in Amerika geboren Duitser tot persoonlijk geloof in de Here Jezus Christus. Dat gebeurde aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in Duitsland. Daar begint zijn fascinerende verhaal over 30 jaar van zijn leven binnen wat toen de groep “Bijbelonderzoekers” genoemd werd en nu bekend is als de organisatie van Jehova Getuigen (JG), onder leiding van het Wachttorengenootschap (WTG), dat gevestigd is in de Verenigde Staten van Amerika (VS).

Ken de geschiedenis van Jehova Getuigen

Schnell beschrijft de opkomst van de Jehovah’s Getuigen in zijn boek (uit 1956), dat waarschijnlijk het meest verkochte boek van een ex Jehovah Getuige is. Dit zou elke Jehovah Getuige, of degene die dat misschien wil worden, moeten lezen. Ken uw geschiedenis, maar dan niet zoals die voorgeschoteld wordt door het WTG.

Ook degenen die in gesprek raken met de JG hebben veel aan het verbazingwekkende verhaal, dat zoveel inzicht geeft in de achtergronden van deze groepering. Daardoor gaan zij beter voorbereid het gesprek met Jehovah’s Getuigen aan. Wellicht helpt het om degenen die aanbellen tot persoonlijk geloof in de Here Jezus Christus te bewegen, zodat zij een wedergeboren kind van God kunnen worden. Zoals uit dit boek blijkt – en ook uit de huidige leringen van de JG – is de grote groep JG namelijk níet wedergeboren. Dat is niet de nodig volgens het WTG, dat daarvoor in de plaats een geheel eigen klassenstelsel heeft ingevoerd.

Duitse aanpak

Interessant is te zien hoe de eerste ervaringen vanuit Duitsland later in de VS en wereldwijd gekopieerd zijn. De grondige Duitse aanpak van zaken, in het licht van het leven direct na de Eerste Wereldoorlog, was absoluut effectief voor de opbouw van een aardse organisatie. Met de Here Jezus Christus hadden de activiteiten van het WTG al snel uitermate weinig te maken, zoals blijkt uit de beschrijvingen van Schnell, die in 1927 terugkeerde naar de VS. Vooral vanaf Rechter Rutherford (periode 1919-1942) groeide de organisatie hard uit tot een verkoopbedrijf waar heel veel geld in omging. Het is onthutsend te lezen hoe telkens weer de Bijbel en diens Schrijver daarvoor misbruikt zijn. Hoe steeds opnieuw Gods Woord gebruikt werd om de volgelingen keihard en in feite onbetaald te laten werken voor het eigen ideaal. Machtsmisbruik in optima forma.

Hooggeplaats in de organisatie

De schrijver was lange tijd hooggeplaatst in de organisatie. Veel energie en intelligentie legde hij in zijn werk voor het WTG. Ondanks zijn goede start, zijn kennis van de Here Jezus Christus en zijn liefde voor Hem, liet hij zich telkens verleiden om te doen wat – achteraf gezien – volledig fout was. Het is intrigerend te lezen hoe hij lange tijd worstelt met zijn bezigheden voor het WTG. Toch doet hij er zo lang over doet om er los van te geraken. Voor velen moet dit herkenbaar zijn. Hoe gevangen kan men zijn in een totalitair systeem, dat streeft naar een Nieuwe Wereldmaatschappij?

Los komen van het verwerpelijke systeem

Geschiedenis van Jehova Getuigen

Uiteindelijk kwam Schnell los van het verwerpelijke systeem. Dat ging bepaald niet zonder slag of stoot. Hij moest heel diep gaan om terug te kunnen keren tot zijn Heer en Heiland. Zodat dat hij vrij kon zijn van de slavernij van het WTG.

William Schnell besluit zijn boek met: “Laat mijn leven van slavernij u tot waarschuwing zijn! Ik had dertig jaar nodig om vrij te komen.”

Persoonlijk – als ex JG – sluit ik mij van harte aan bij die welgemeende waarschuwing. Daarnaast roep ik gelovigen op om vooral het Evangelie te verkondigen aan de JG die aan de deur komen. Ze moeten namelijk eerst tot persoonlijk geloof in de Here Jezus Christus komen en dus wedergeboren zijn om de Heilige Geest te kunnen laten werken. Alleen dan kan een mens de Schrift begrijpen en loskomen van dwaalleren.

Dit boek is al lang geleden in het Nederlands vertaald door Ds Th. Delleman.


Zie ook het artikel: “Uitvaartverdriet


Geschiedenis van Jehova Getuigen

Geschiedenis van Jehova Getuigen

Een reactie op "Geschiedenis van Jehova Getuigen"

  1. Ik ben er nu 15 jaar uit en bij tijd en wijle steekt de enorme pijn de kop weer op. De maatschaapij snapt ook niet dat uitgesloten Jehovah’s getuigen te maken hebben met ernstige rouw.
    Ze verliezen niet 1 naaste in hun leven maar vaak de hele familie. En er is geen begravenis en ook geen rouwperiode.
    Ik heb jaren lang geprobeerd om het contact te herstellen met mijn familie maar dat blijkt vechten tegen een hogere macht . Verloren energie om over te blijven met iedere keer weer op satanische manier opengereten wonden.

    IK heb een film gemaakt van mijn leven :

    https://www.youtube.com/watch?v=dpwhjywmekc

    Met vriendelijke groet Anita van IJmeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *